Saturday, July 28, 2018

Doa untuk Anak yang Perlu Dibaca Setiap Hari Oleh Orangtua


CATATAN ANAK SHOLEH  – Setiap orang tua pastilah selalu berdoa agar anaknya senantiasa taat kepada orang tua, rajin beribadah, dan mendengar segala nasihat orang tua. Berikut adalah beberapa doa untuk anak yang bisa dibacakan setiap hari oleh orangtua.
1. Doa untuk Anak Agar Rajin Sholat
رَبِّ ٱجعَلنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّل دُعَآءِ
Artinya: “Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku”. (Surah Ibrahim, Ayat 40)
2. Doa untuk Anak Agar Dilembutkan Hatinya
اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ
Artinya: “Allah maha lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang telah ditetapkan), dan Dialah yang maha kuat, lagi maha kuasa.” (Surah As-Syura Ayat 19)
3. Doa untuk Anak Agar Dilapangkan Dada 
Secara keseluruhan surah Al Insyirah boleh diamalkan setiap hari kerana ia mengandung pesan yang amat baik tentang berlapang dada. Selain dibacakan sendiri, akan lebih bagus juga jika kita mengajarkannya kepada anak agar mereka juga memahami dan mengambil hikmah dalam surat yang terkandung.
4. Doa Pemberi Rahmat
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
Artinya: Wahai Tuhan kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan rahmatilah kami, dan Engkau adalah sebaik-baik Pemberi rahmat. (Surah Al-Mukminun, Ayat 109)
5. Doa Memohon Keturunan yang Soleh/Solehah
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي
Maksudnya: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah padaku untuk bersyukur atas nikmatmu yang telah Engkau kurniakan padaku juga pada orang tuaku. Dan ilhamkanlah padaku untuk melakukan amal soleh yang Engkau ridhoi dan perbaikilah keturunanku” (Surah Al Ahqaf, Ayat 15)
Seorang ibu dan ayah yang baik akan sentiasa mendoakan anaknya menjadi yang terbaik. Oleh hal karena itu, menjadi tanggungjawab ibu dan bapak untuk memastikan pendidikan agama yang sempurna diberikan kepada anak-anak. Semoga ulasan ini bermanfaat.
Sumber : www.seruni.id/

0 comments

Post a Comment